lördag 5 februari 2011

Mormor Annika har köpt Vollsjö bageri




Å idag vart Annika med i Ystad Allehand...

Vollsjö.Vollsjö hembageri lever vidare. Linoleumgolvet och galonstolarna ska hålla för nya generationer av Vollsjöbor, som vill ta en fika och lyssna på jukeboxplattor.
1939 flyttade Hilda Persson sitt hembageri tvärs över torget i Vollsjö. På den platsen ligger det kvar. I det lilla källarbageriet bakar Agneta Larsson fortfarande limpor, bullar och kakor, som hon springer upp för den branta trappan till butiken med.

Men på söndag är det slutsprunget för Agneta Larsson, som tillsammans med maken Gert tog över hembageriet 1995.

– Om jag hade varit 30 år hade jag kanske orkat, men inte nu, säger hon.

Gert Larsson blev allergisk mot mjöl och mandel och jobbar sedan ett par år som skolbusschaufför. Bageriet har nu bara öppet fredag till söndag, och paret Larsson har länge sökt efter en ny ägare.

Förra året dök Annika Pilblad upp – en ung hästtränare, florist och in-redare, med livsmedelsutbildning i botten.

– Nu har jag sålt min gård i Vallarum och ska flytta in här tillsammans med min dotter, berättar Annika Pilblad.

Allra först ska hon måla vitt i entré 0ch butik och prova ut nya recept. Den 2 april slår hon sedan upp portarna.

– Jag ska ha öppet onsdag till söndag vintertid, och längre på somrarna. Då ska det även vara kvällsöppet.

Annika Pilblad hoppas att fiket ska bli en samlingsplats både för ungdomar och äldre och hon ska utöka sortimentet med bland annat surdegslimpor, nyttigt bröd och kulglass.


Alla vi här på Champagnegården önskar annika lyck till med sitt Bageri =-)
Och jag begär att att gammalt bröd torkas och skickas till mig, mums vad gott det ska bli =-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar