torsdag 24 mars 2011

Nu möts drottning Kleopatra och The King of Pop igen


Michael Jackson och Elizabeth Taylor på en välgörenhetsgala i Beverly Hills år 2000. Från barnstjärna till lysande ikon.

Filmstjärnan Elizabeth Taylor sörjs av fans världen över.

Men nu får kvinnan som förkroppsligat drottning Kleopatra för en hel generation biobesökare möta The King of Pop igen.

Elizabeth Taylor slog igenom tidigt – när hon mötte Lassie.

Den storögda barnstjärnan växte sedan upp i rampljuset och blev en av de största under Hollywoods guldålder. Hon blev med titelrollen som drottning Kleopatra den högst betalda kvinnliga filmstjärnan.

Längs den stjärnbeströdda vägen, som inte saknade privata hinder och fall ner i alkoholism, mötte hon en själsfrände i popikonen Michael Jackson. De stod vid varandras sida på röda mattan – och i rättssalen när han 2005 stod anklagad för att ha förgripit sig på barn.

Älskade Michael
När The King of Pop, som hon dubbade honom till vid Billboard Music Award-prisutdelning 1989, hastigt avled inför den omskrivna comebacken 2009 sörjde Liz Taylor öppet sin vän:

– Mitt hjärta... min förmåga att tänka... är krossad. Jag älskade Michael av hela mitt hjärta och kan inte föreställa mig livet utan honom. Vi hade så mycket gemensamt och hade så underbart roligt tillsammans, skrev hon i ett pressmeddelande till media.

Den åldrade filmstjärnan ska ha fått dödsbudet när hon packade för att ta Londonflyget till hans turnépremiär där.

– Han kommer leva vidare i mitt hjärta för alltid – men det är inte nog. Mitt liv är så tomt. Jag tror inte att någon kan förstå hur mycket kärlek vi kände för varandra. Den renaste och mest generösa kärlek jag upplevt.

Gav henne foto
Elizabeth Taylor var med på Michael Jacksons privata begravning i skymningen den 3 september 2009.

Hon berättade vid hans död att Michael Jackson hade gett henne ett foto av sig själv. Det bar hon med sig för att minnas hans sista ord: "Till min äkta kärlek Elizabeth, älskar dig för alltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar