söndag 18 december 2011

18 December - Lucka 18



I lucka 18 hittar idag vår fina kisse Gräddnos.

Hon är syster med Rex och är ca 4.5 år gammal.

När jag haft Gräddnos i ca ett halvår så försvann hon spårlöst från gården som jag då bodde på i Tygelsjö. Detta var i samband med att Lilla söta Tiger blivit påkörd och jag var helt förkrossad =-(. Jag frågade alla som var på gården om dom sett min lilla Gräddnos men givetvis visste ingen någonting. Efter 6 månader kommer det dock fram att Gräddnos åkt med en maskin ut till Ängavallen när Gårdsägaren skulle ut och göra något jobb till dom! Jag blev rasande, om han bara vågat berätta detta för mg hade jag kört dit direkt och kallat in min fina kisse, för mina katter kommer faktiskt på inkallning det har dom alla alltid gjort.

I vilket fall så flyttade jag och alla mina djur från Tygelsjö till Champagnegården.

När vi bott här i över 1 år ringer telefonen och en kvinna frågar mig om jag var av med en katt?
-Ja jo det stämmer, gissa om det snurra i huvudet, vilken katt var det var ju av med 2. För en försvann precis innan jag skulle flytta från Tygelsjö (tror dock att han fortfarande finns kvar där ute på den gården) hur som haver visar det sig vara Gräddnos. Anledningen till att dom hittade mig var att jag öronmärkt och steriliserat
henne.

Nu kommer vi till den spännande berättelsen om Gräddnos!

Polisen i Malmö har då tagit "omhand" om en massa herrelösa katter som dom ska försöka hitta ägare till, det dom glömmer är att kolla om någon av dom är öronmärkta.
Vissa av katterna hittar ett katthem i Tygelsjö nya ägare till men Gräddnos och 3 andra skänks till katthjälpen annars skall dom avlivas med omedelbar verkan.
Sagt och gjort katthjälpen tar sig an kissarna och det dom då gör är att avmaska, vaccinera, sterilisera och öronmärka katterna, vilket då jag redan gjort på Gräddis för många år sedan. Katterna kommer till Haga veterinärerna i Tygelsjö där dom "glömer att kolla om katterna är öronmärkat... Sprätter ut Gräddis och ser att operationen redan är gjord, då gick liljeholmen upp som ett ljus i huvudet dom kollar hennes öron och ser att hon är märkt, voila katten har en ägare!

Tro nu inte att jag får tillbaka katten för det får jag inte inom den närmsta månaden. O nä för jag som ägare har enligt katthjälpen inte rätt till katten då den överlämnats till dom! Vid detta laget var jag rasande kan jag meddela.

Henriks far som är jurist hjälpte oss nu att skriva ett brev till Haga vet och Katthjälpen om hur lagen säger om vems katt det är och vem som är betalningsskyldig för operationen, maskning , vaccinering. Vilket jag total vägrar att göra då jag redan gjord detta på Gräddis för väldig längesedan!

När brevet dimper ner hos Katthjälpen tog det inte mer än 5 minuter fören telefonen ringde och dom frågade när jag var hemma så dom kunde återlämna katten till sin rätta ägare! Kom direkt var mitt svar.

Efter 2 år som försvunnen kommer äntligen Gräddis hem och hon kände igen mig direkt. Efter att hon varit hemma hos oss i 3-4 månader och lärt känna våra andra katter så är hon nu en i flocken och går ut och in precis som mina andra katter. Hon går aldrig långt från gården =-) vilket jag förstår efter hennes äventyr.

Slutet gott allting gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar