lördag 31 mars 2012

Hot Shot Del Fyra.





En kväll ringde pappa till mig. Inte allt för glad. Då hade han som han sa ”trancherat” Hotte och han hade varit duktig nog att snurra fast linan runt sin hand så när Hotte blev rädd och sprang iväg for ”gubben” såklart ofrivilligt åkandes på magen efter. Hade inte min kära far haft handskar på sig tror jag Hotte hade dragit av honom handen nu åkte handsken av och allt slutade med en mycket öm men hel hand. Jag blev både rädd och arg och upplyste far min att Hot Shot är en häst och ingen hund, behandla honom som en sådan! Och lina Aldrig honom inlindad i dina händer om du inte vill bli handlös!

Mina föräldrars klädsel när dom vistades i stallet var en syn för gudarna. Pappa som var och är företags ägare och oftast går i kostym lyckades på något sett komma över ett gammalt blåställ (overall) och svarta långa stövlar. Det var en syn som sagt, så hans kära vänner vallfärdades till stallet för att se det med egna ögon. Kan berätta att pappsen var oerhört stolt för ingen av hans polare hade någonsin vågat göra det han faktiskt gjorde. Ta hand om min stora fina häst. Visst tyckte dom Hotte var jätte fin men gud så stor =-)

Varje helg for jag hem och tog hand om Hotte . Och när det var dags för tillridning så skickade jag honom till Landskrona på rekommendation från Lena på Lenas Ridshop, hon hade själv haft sin unghäst på inridning där. Vi Ställde upp Hotte till Marita.

Hotte kom aldrig i hela sitt liv tillbaka till Bjärred igen. Han blev i samband med detta en Landskrona häst endast för att förutsättningarna för oss var mycket bättre där uppe. Fina ridvägar, fina ridbanor och ridhus och bra tränare.

Jag tränade mycket för Marita och det fungerade rätt bra vad jag kan komma ihåg. Dock hände det en del saker som gjorde att jag började se mig omkring efter ett nytt mindre stall.

Som jag tidigare har skrivit var Hotte väldigt stressad och detta var inte till hans fördel i detta stora stall. Dessutom skötte inte Maritas stalltjejer det dom skulle vilket var att se till alla hästars bästa. Jag har i efterhand fått reda på att Hotte blev slagen av en stalltjejerna so jobbade där,som jag vid denna tidpunkt även träffade privat, Jenny hette hon, ni får inget efternamn för jag är inte ute efter att svartmåla någon. En annan händelse var att han lämnades ensam kvar i en hage utan någon häst inom synhåll detta medförde att han var på god väg till att springa ihjäl sig så hysterisk var han.En vän till mig "Milo" som också hade sin häst i samma stall blev rosenrasande och i princip skällde ut både Marita och hennes 3-4 hjälpredor. Hon tog dessutom in hästen och försökte lugna honom vilket givetvis inte gick så det slutade med att jag fick åka upp bara för att lugna min stora bebis. Vilket inte var så svårt då han alltid blev lugn när han såg mig.

Droppen i havet var att dom började fodra honom som om han var en tävlande galoppör om jag inte minns fel gick han på 8 kg havre x 3gånger per dag, detta visste jag inte om vilket du säkert förstår för då hade det slagit hus i helvete kan jag meddela men jag märkte dock att min snälla men nerviga häst helt plötsligt nästan blev oridbar. Han kunde inte stå still och en gång när jag skulle rida honom hann jag typ endast sätta foten i stigbygeln och skulle precis sätta mig till rätta när han kastade sig i väg som värsta rodeo hästen. Det slutade med att han kastande av mig rak in i spegeln och Maritas kommentar som stod bredvid och såg allt var - Akta Spegeln. Hade det inte varit för att hon höll lektion tror jag fasiken jag lappat till henne.

Detta var slutet på vår tid hos Marita.

3 kommentarer:

  1. Efter sån här händelse måste dett kännas skönt att ha alla sina hästar hemma..

    SvaraRadera
  2. Herregud vilket slöseri med foder! Det hade de ju kunnat föda en 6-7 st på! :-)(Hoppas att ironin lyser igenom) Ibland förstår man inte hur folk är funtade! Själv har jag flygit mot en glasläktare! Skräcken i ögonen hos de som satt vid bordet minns jag än!!! Nu landade jag mot/på sargkanten o kasade ner i spånet...De som nyss satt vid bordet stod i dörren till läktarn -Lever hon??? Jo, det gjorde hon! :-) Flög från en B-C ponny som fick panik när jag tappade stigbygeln när stackarn skulle trava livsfarliga bommar!

    SvaraRadera