torsdag 29 mars 2012

Hot Shot Del Två.








Kvällens promenad som jag som tur var fick hjälp med var en upplevelse.
Eftersom Hotte var så ung och aldrig haft något bett i mun fick vi ta honom i hans nyinköpta läder grimma med varsitt grimskaft på var sida. Han var stor som ett hus då han blåste upp sig och stirrig som få och där gick vi två små människor, han hade kunna göra var som med oss men på något sett såg han nog oss som hans ända trygghet och stöd i denna nya värld. Han var så jädra graciös så han vid ett flertal gånger lyckades trappa oss på fötterna, samtidigt! Vi var helt blå om våra fötter den kvällen men det stoppade inte oss, varje morgon och kväll tills hans sår var läkt gick vi våra promenader med honom. Sedan att jag var och pysslade och borstade och byggde upp ett förtroende med honom 4-5 gånger om dagen är en annan historia.

Den dagen vi äntligen kunde släppa ut Hotte till dom andra hästarna i hagen kommer jag aldrig glömma. Lyckligare häst får man leta efter. Detta var också första gången jag fick se vilket fantastiskt steg min häst hade. Wow säger jag bara! Svansen stod som på en Arab och med det steget som fick många att tappa andan och nacken krökt som värsta hingsten. Han var så snygg och det tyckte även han ”kvinnliga” kompisar. Stona blev väldigt kära i min stora valp.

Efter att Hotte bott in sig och var lite lugnare bjöd jag ut mina föräldrar som fortfarande inte visste om min Hot Shot. Precis när dom kom sa jag bara att kolla på denna hästen och dom som aldrig tyckt något speciellt om hästar frågade
–Vart har du hittat honom?
Jag svarade -Eh jag bara lånar honom ;-)
Vit lögn men jag hade fortfarande inte kommit på hur jag skulle få fram pengarna för honom jag visste bara att jag skulle lyckas på ett eller annat sett. Jag släppte ut min sköna i hagen och han for runt och visade upp sig precis som vanligt men än idag tror jag bestämt att han tog ut alla svängarna och var lite extra snygg,
Han golvade min föräldrar direkt. Till och med min pappa som var helt ointresserad blev förbluffad! Och pappas kommentar var -Låna honom länge Jessica det var en fin häst!

Träns och sadelvänjningen gick jätte bra med Hotte, han litade blint på mig, var jag lugn så var han det. Efter bara ett par veckor började jag hänga på honom och det tog inte lång tid fören jag satt upp och började skritta honom lite.Hotte var mer lik en hundvalp än en stor klumpig häst och varje dag när vi var ute på våra mysiga promenader som vi nu gjorde ensamma utan hjälp litade han fullt och fast på mig, blev han rädd för någonting så hoppade han in bakom mig och gömde sitt stora huvud, jag tror bestämt att han trodde att om han inte såg faran så såg faran inte honom heller =-D, hahaha sötnosen!

Julen kom snabbt detta året. Och jag lyckades få mina föräldrar till att prata med Bertil i Bjärred om jag kunde får ha Hotte där några veckor över vintern. Det jag inte visste då var att Hotte aldrig mer skulle komma tillbaka till ”Lantan” igen.

Jullovet kom och Hotte och jag åkte hem till Bjärred. Han trivdes direkt i det lilla stallet med endast 3 boxar i. Jag hade haft häst hos Bertil tidigare och när jag började plugga satte han aldrig ut någon annons på ledig box till min fördel. Hotte blev genast bästa kompis med Cannon och Vincent som redan bodde ute hos Bertil. För första gången trivdes min fina kille med livet och sina kompisar i en lugn miljö utan en massa stress…

Bild 1: Hotte och hans vän Nazze, minigrisen
Bild 2: Vincent
Bild 3: Cannon
Bild 4: Hotte
Bild 5: Hotte & Cannon
Bild 6: Nazze minigrisen

Alla Hottes vänner när han stod hos Bertil Harrysson i Bjärred =-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar