torsdag 1 mars 2012

Sjuklingen =-(





Vid kl 14.00 ringde mannen mig och sa att han trodde Olympic var sjuk.
Det värsta samtalet på länge, får ont i magen när mina djur inte mår toppen bra
Och det förstår till och med jag att dom inte alltid kan göra men ändå…
Det värsta med samtalet var egentligen inte att hon kanske var sjuk utan att jag var på väg in på ett viktigt möte som jag inte kunde missa så jag bad Henrik ta på Olympic sitt träns och gå ut på långtur med henne så hon fick röra sig ordentligt och få igång tarmarna om det skulle vara något med den. Dessutom ville jag få henne lite stressad så hela Lympan kom igång så att säga.
Mötet varade en timmer och så fort det var avslutat kastade jag mig på telefon samtidigt som jag packade ihop mina saker och satte mig i bilen. Henrik berättade att Lympan piggnat på sig och hon som älskar komma ut på tur gjorde så även idag. –Bra tänkte jag då är hon med fortfarande. Jag bad Henrik ta ut henne i paddocken undertiden som jag körde hem så hon fick springa av sig lite.
Precis när jag kom hem hade Henrik tagit in min fina igen.
Jag måste säga att hon såg riktigt pigg ut och for runt i boxen.
Henrik stod nu och pratade med Agneta som trodde att hon kanske hade fått foderstrupsförstoppning, detta trodde Agneta utifrån vad Henrik berättat om hur han upplevde Olympic… Jag fick dock inte den känslan. Har varit med om en häst som fått foderstrupförstoppning och Olympic uppförde sig inte så.
I vilket fall kom vi överens med Agneta att låta Olympic stå kvar inne ensam så hon blev lite stressad. Detta för att kolla hur hon mådde i sin mage.
Sagt och gjort hon fick bli kvar inne och hon stod och tittade ut från sitt fönster och gnäggade efter sina kompisar, hon stirrar inte som en galning men lite stressad vart hon allt. Efter någon timme tog vi in Montina och fölen, meningen var att eftersom Olympic betedde sig ganska normal under tiden hon stod ensam i stallet så kunde hon och Montina få gå ut tillsammans och fölen skulle bli kvar inne (för nu ska dom delas helt, allt på en gång) Men så fort fölen kom in och Olympic slappnade av slängde hon sig i backen och började bete sig som om hon hade lite ont i magen, det var inte som ett riktigt kolikanfall då hästen kastar sig upp och ner utan hon kunde mycket väl ligga en stund för att i nästa resa sig. Jag studera henne djup och tyckte inte om vad jag såg. Det malde i mig att det är något som inte stämmer här. Så jag for ut i paddocken med Olympic igen och där fick hon sedan stanna. Jag ringde Agneta och vi kom snabbt överens om att hon skulle komma ut och titta på min fina Olympic. Under dessa timmar som gått så hade Olympic endast bajsat 4 gånger och då bara väldigt lite och detta oroade mig väldigt då hon brukar skita berg.
Agneta kom och undersökte henne och kände även i henne bakifrån och det visade sig att min fina stackars tjej hade förstoppning så vi behandlade henne direkt.
Hon sprutades med kramplösande och Bvitamin och sonderades med paraffinolja med lite varmvatten. Efter detta lastade vi vår prinsessa också fick Henrik köra ”Skåne” runt så vi snabbare skulle få igång magen på henne. Efter 45 minuter kom dom tillbaka och då lastade jag ur henne och gick ut och promenerade med henne i paddocken och då brakade det loss må ni tro =-)
(Att Bajs kan få en att må så bra och bli så glad, hahahahahah)
Olympic fick sedan gå kvar här till vi fått ut Montina och fölen igen och fått in Bus och Trolle. Samt så att jag kunde fixa boxarna och ge alla kvällsmat och vatten. Olympic var nu tillbaka i sitt rätta jag, min lilla tuffa tjej med bus i blicken =-). Det blev vak under hela natten så det har givetvis inte blivit så många timmars sömn inatt men det är det värt.

För mig fanns det dock inte alternativ för Olympic utan att hon skulle se till att bli frisk igen och det skötte hon galant mitt hjärta.

Nu går hon i sin hage med sina vänner igen, lite trött men det får man vara efter hennes upplevelse. Henrik är hemma hela dagen och kollar henne och skall ta henne på en promenad. Vilket jag också planerar att göra ikväll med henne.

Vill passa på och Tacka alla som följde vårt drama på FB igår.
Det värmer att ha support bakom sig i stunder som detta!
Vill också tacka vår underbara veterinär som alltid finns för oss, Agneta Tegnér!
Tack Tack Tack

5 kommentarer:

  1. Härligt att det "löste" sig!!! :)

    Hälsningar Carina Stephan Dake

    SvaraRadera
  2. tur det blev bra till slut <3

    SvaraRadera
  3. Skönt det löste sej...dubbelt så att säja! :-) Läste en artikel i tidningen igår om en katt som lämnats ensam och svält/torkade ihjäl!
    En anhörig hade varit dit två dar tidigare å hört den jama...När de kom tillbaka sen såg de genom brevlådan att den hängde i klo som den fastnat med i en stol som den glidit ner från....Då var det försent! Mår riktigt riktigt illa att läsa sånt! Varför varför skaffar vissa djur! Bryr man sej inte mer så är det ju för f-n enkelt att ge f-n i det! Ja, jag blir arg! ;-)

    SvaraRadera
  4. Så skönt att det löste sig!! Tycker sånt är så otroligt obehagligt, när hästar blir sjuka!
    Tur att hon är en stark dam =-)
    kramar

    SvaraRadera
  5. Finns tyvärr många Idioter som har djur och inte borde ha det!
    Blir lika förbannad varenda gång jag ser, läser eller hör om hur folk kan behandla djur illa... Riktigt Illa. Förstår inte hur dom kan leva med sig själv... Å Varför??? Varför skaffar dom djur överhuvudtaget??? usch och tvi för dessa såklallade "Djurvänner"!

    SvaraRadera