torsdag 5 april 2012

Hot Shot Del Åtta




Dagen när jag åkte ut till Kristina och skulle göra upp affären kommer jag aldrig glömma.Det var, om jag inte minns fel den 25 el 26 December. Jag hade varit ute en gång och hälsat på Hotte med mina goda vänner Wiktor och Bonita. Denna dagen åkte jag ut ensam.

Detta var första gången jag träffade min goda vän Camilla Carlstein ZaZas gamla matte.(och fortfarande extra matte tillsammans med Joanna Närling som tävlade ZaZa tills hon flyttade till oss här på Champagnegården)Det var också första gången jag såg ZaZa och blev kär i henne ;-). Snyggare häst får man leta efter, bitchigare också, hahaha, men mig skrämde hon inte.

När Kristina och jag skulle göra upp affären blev även Camilla inbjuden på kaffe vilket jag i efterhand förstått var något väldig ovanligt, för här fick man inte ens låna toaletten, blev man nödig fick man använda gödselhögen eller gömma sig i skogen om det behagade en mer ,
det var mannen svar i husets om man frågade efter holken, Göran i ett nötskal!

När jag betalt Hotte frågade Kristina vart jag skulle ställa Hotte?
-Ja du, svarade jag det har jag ingen aning om, men det löser sig ska du se.
Hennes svar på det var att jag gärna fick stå kvar hos dom tills jag hittade något, ingen brådska behövde jag känna. Så även detta löste sig snabbt och lätt ;-).

Det var ett rätt så litet stall med 5 st inackorderingar 4 ägare =-). Här träffade jag 4 härliga men mycket olika tjejer och tre av dem höll jag ihop med väldigt länge. Tyvärr har jag i dagsläget endast två av dessa vänner kvar men dessa två väger upp allt. Linda B och Camilla.Vi har så fantastiskt roligt tillsammans med mycket hästtokeri än idag =-)Ullis försvann när vi flyttade från Kristina och Linda S försvann långt senare.

Nu tillbaka till Hotte. Jag fick snabbt redan på att Hotte var helknäpp. Han bet och kickade mot tjejerna i stallet och var helt livsfarlig i sin box där han i princip högg efter allt han kom åt. Han trivdes helt enkelt inte med sitt liv längre. Kristina hade max ridit honom 3 gånger varav han kastade av henne ordentligt sista gången och hon blev så rädd att hon inte vågade rida honom fler gånger. Dagen innan jag skulle komma ut och titta på Hotte så hade Kristina med hjälp av Linda B fått klippa hela hästen för han var så skitig så det gick inte att få honom ren. Ja det var skrämmande att höra hur han blivit behandlad av Kristina. Men hon gjorde detta för hon var rädd för hästen. Vilket man får ha överseende med.

När jag kom tillbaka till Hotte började han sakta men säkert komma tillbaka till sitt forna jag. Första veckan la jag ner på att mysa med honom och borsta borsta borsta honom, inte för att han var skitig utan för att han skulle känna närhet. Han verken högg eller sparkade mot mig.Tjejerna var väldigt förvånade över Hottes snabba växling mellan huligan och snällast sötaste.

En incident som jag minns än idag var en kväll efter ca 3 veckor, jag stod vid Hottes box, vi var alldeles ensamma i stallet och rätt som det var hade jag Hottes käftar runt hela min käke, han bet aldrig men av någon anledning så attackerade han. På något vis tror jag han kom på sig själv med, vad håller jag på med? I nästa sekund släppte han taget.Han vek öronen rakt ut åt varsitt håll, hans huvud sänktes till golvet, kan hästar skämmas? Han såg uppriktigt ledsen ut. Detta hade aldrig någonsin hänt förut. Jag sa mycket lugnt till Hotte – Nu får det räcka, vill du inte ha mig här så kan jag sälja dig men vill du att det ska vara vi så gör du aldrig om detta igen. Sen vände jag på klacken och åkte hem… gråtandes…

6 kommentarer:

  1. Säker på att hästar kan skämmas! Min ponny råkade en gång komma åt mamman till den tjej som tävlade honom då han var på topp. Hon skulle spänna gjorden och mamman stod bredvid och som vanligt slängde han med huvudet o käften glappade...Råkade komma åt jackärmen. Han vände sej bort o tittade inte ens åt henne förrän hon stoppat i honom närmare en påse morötter och försäkrat att det inte gjorde något! De trodde första gången de såg honom att de fått ett monster på halsen! Men hennes ridlärer försäkrade att så inte var fallet! De hade inte träffat honom före jag körde honom till Rättvik! Jag kände ridläraren och sett tjejen på andra ponnys...De var på slalomtävling när jag lämnade honom, vi möttes på vägen därifrån...Jag säjer att bry er inte om hur han ser ut, han bits INTE! Säj bara puss till honom så får ni en puss o en glad ponny! De möttes i boxen av en massa tänder! :-) Å den trodde jag de tänkte låta pussa dem!!! Men det blev måååånga pussar genom åren!

    SvaraRadera
  2. Din blogg blir tråkig när det bara skrivs om samma sak helatiden :(
    Kollade in idag efter två dagar allt jag ser är hot shot tråkigt....

    Snart kanske ingen kollar lika ofta för det bara är samma sak helatiden....

    Berätta mer om dina hästar du har nu:)

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du känner så.
      Tittar du lite bakåt i denna blogg så finns alla hästar redan presenterade och nu är det Hottes tur. Och jag lägger in många inlägg om nutid händelser också. Tyvärr har denna och förra veckan varit hysterisk och därav har jag inte hunnit blogga som vanligt.
      Hotte historien är skriven efterhand vid tidigare tillfälle så när tiden är knapp så passar det bra att lägga in den.
      Måste ju ändå vara bättre att uppdatera med någonting än ingenting alls Eller?
      Jag kommer givetvis skriva mer om alla hästar jag har nu också, det gör jag ju hela tiden så det kommer mer av den biten också =-) Men först är det dax att presentera Hingstarna som visades på Björkhaga Stuteri tidigare idag...

      Radera
  3. Håller inte med Sanna! Det ÄR intressant att läsa din resa med Hotte! Är ju vägen dit du är nu! Har ju även format dej till den du är nu med! Sen har det ju inte bara varit "forntid", lite mat :-), var ju även lite om småtjejerna häromdan! Dessutom är det ju så att vad som hamnar på ens blogg är vad man själv vill förmedla eller behandla just nu! Näe, sluta inte med Hotteresan....även om slutet inte är ljust! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Känns bra att veta att någon uppskattar den livshistoria som jag verkligen behöver få ur mig!
      Det värmer!
      Kram

      Radera
  4. tycker ocksa om Hotte historierna super mycke!! Fortsatt skriva om dom! :D

    saknar er.
    kramar
    Josephine

    SvaraRadera