måndag 2 april 2012

Hot Shot Del Fem.






Samtidigt som detta hände skulle alla mina nya vänner flytta med ett par som hade köpt egen hästgård och på något sett lyckades jag också få flytta med. Detta var nog med facit i hand det bästa ställe som Hotte och jag stod på och här stod vi i väldigt många år. Ägarna till det nya stallet heter Lotta Ringwall och Steen Hansson. Dom har fortfarande kvar sitt fina ställe uppe i Landskrona och har till och med utökat en del.

Vår tid hos Lotta & Steen inledes med att dom hjälpte mig att visa Hotte på hans 3 års test vilket egentligen Marita skulle gjord men denna ville jag inte ha något mer med att göra.
I vilket fall så är jag än idag jätte tacksam för allt Lotte & Steen hjälpte mig och Hotte med.

Tiden hos Lotte och Steen var underbar. Jag red dressyr för Lotta och Hoppade för bla. Helena. Lotta red Hotte en del och jag kan säga att det var en syn. Hon är jätte duktig och hon fick verkligen fram Hottes fina steg. Vilket jag hade stora problem med, speciellt när det gällde att hålla igång gången ;-D. Kan ärligt säga att jag lärde mig massor på denna hästen.
Hoppningen gick jätte bra till Hotte blev trött och började flyta ut då hade jag inte tillräckligt mycket ben att stötta upp honom med så en hoppträning åkte jag av ordentligt 2 gånger och den sista gången hamnade jag på min svanskota och kunde inte stå, gå eller röra mig än värre kunde jag inte hoppa upp igen. Så den som fick sitta upp var Steen och han hoppade Hotte fantastiskt bra. Steen red väldigt noggrant och kunde hålla om Hotte med sina långa ben.

Då tändes en liten idé i mitt lilla huvud för Steen hade lite problem själv med sin häst Chess när han skulle hoppa och det var att han stannade mycket. När Steen hoppat färdigt lektionen drog jag upp min idé för honom och det var helt enkelt att vi skulle byta hästar på våra hoppträningar. Sagt och gjort det gjorde vi. Och det gick så bra. Hotte-Steen skötte sig galant och båda trivdes med varandra. Jag och Chess blev som handen i handsken och han stannande Aldrig med mig på något hinder ever.

Sakta men säkert föll jag mer och mer för Chess han var en riktig läromästare och hade gått alla grenar och hans storlek på 168cm passade mig i ärlighetens namn klart mycket bättre än Hotte på sin 174 cm. Hotte och Steen passade också väldigt bra ihop så sakta men säkert började vi ”byta” hästar allt mer. Och till sist red jag Chess typ 80% och Hotte 20%.

Kärleken till Hotte var såklart lika stark och även om jag numera red Chess mer än Hotte så mös och pysslade jag minst lika mycket med Hotte ändå. Så han var nöjd för han hade ju fortfarande kvar sin trygghet. Chess och jag blev ett team i många år och vi hade väldigt roligt tillsammans. Ibland fick Hotte följa med som handhäst på våra äventyr vilket han älskade.

Chess red jag till hans död. Pga ålder. Den eftermiddagen som Chess togs bort och Steen ringde och berättade bröt jag ihop helt. Dels för han inte fanns mer och dels för att jag inte blivit frågad om jag ville vara med när han togs bort. Jag var dessutom helt förkrossad över att ha mist min fina gamla läromästare. R.I.P CHESS

Bild 1 & 4 är på fina Chess
Bild 2 & 3 På HottenTotten på hans kvalitebedömning!

2 kommentarer:

  1. Så kul att se Steen och VIatorp på dessa foto. Har ju förändrats en hel del. :) Jag står ju med min häst på Viatorp sedan snart fem år tillbaka och trivs superbra. Gillar din blogg supermycket. Hittade ju den pga att jag också betäckt min häst i år och hade först planer på LMH men föll till slut för Canterbury som jag skrev till dig vid ngt tidigare tillfälle. Mvh Jonna

    SvaraRadera
  2. Vem var Chess mamma och pappa?

    MvH Anna

    SvaraRadera