tisdag 22 maj 2012

Svar på fråga om upplägg på träningen för Chilli


Jag fick en fråga för ett tag sedan om hur jag ska lägga upp förberedelsen för Chillis hingstvisning.

"Hänger du på lillkillen?"

Som jag har meddelat tidigare så har vi fått lite bra råd från självaste Maria Gretzer då min man känner henne väl.  Hur som haver… Här kommer en blandning av råden vi fick av Maria och mitt eget tycke och erfarenhet.

Röra sig kan han också, finaste ♥

 Den dagliga uppfostran som att stå i gången, bli borstad och verkad har aldrig varit något problem med Chilli dock börjar han bli hingstig och med det jäkligt störig och otålig så här gäller det att ha tålamod och vara lugnet själv. Att stå still i gången en längre stund har han inte riktigt tålamod till så detta tränas än en gång, skam den som ger sig ;-)

PussMys med min älskade Prins ♥

Trailern har Aldrig varit några problem, han är självlastad tack vara hans fina och bästa mamma Olympic Lady =-)

Vi har som ni flesta vet löshoppat Chilli en del detta lägger vi nu på hyllan ett tag då han både kan och är förbaskat duktig på löshoppningen och för att hingstar lätt blir uttråkad och tycker att dom kan allt bäst och då gärna blir lite slarviga.

Hopp

Nu i skrivandes stund jobbar vi mycket enkelt med Chilli 3-4 gånger i veckan och då endast  korta stunder. Han skall bland annat gå ordentligt i grimma och grimskaft. Detta har vi gjort sedan han var liten men då endast till och från hage-stall-paddock.  Nu ska han sköta sig överallt fast hormonerna galopperar i hans fina kropp.

Som sagt Hingstar kan själv...

Träns är han van vid och detta skall nu på inför varje miniträning, vi ska börja lina honom lite försiktigt inför inridningen. Han skall också sadelvänjas inom det närmsta men detta börjar vi med i boxen och när han kan linas och förstår vad vi sysslar med kommer han så göras med sadel på.
När Chilli är mogen för det ska jag hänga på honom och i sommar är det sedan tid för inridning. Detta kommer jag få hjälp med av min härliga vän och hästutbildare Linn Lensvik.  
  
Chilli börjar bli STOR och Vacker ♥

Till sensommaren kommer Chilli få hoppa låga (knappt synbart över marken) kryss endast för att lära honom hans framtida uppgift och för att han skall få lära sig att komma rakt på hindret.

MysTid.

Anledningen att Chilli kommer ridas in redan i sommar är för att förbereda honom i lugn och ro inför bruksprovet som han kommer vara med på om han får bra omdöme på sin Hingstbedömning. Då ska nämligen alla hingstar visas uppsuttna så det gäller att dom är i fas med detta och känner sig trygga i sin uppgift för bästa resultat. Jag vill försöka ge Chilli en så bra grund som möjligt att stå på och skynda långsamt.

Vad hitta jag här då? Mammas "koppel" spännande.

Innan visningen skall vi åka och löshoppa Chilli max 2 gånger,  endast för att förbereda honom inför hingstrådgivningen. Vi kommer också springa med honom ett par gånger .

Jodå jag kan själv hålla mig ;-)

I fjol visade Linn och Jag honom på rådgivande hingstvisning och kommer  göra så även i år.
Om inget oförutsett händer ;-)

Lite mer till höger.... Åååhhh Så skönt!

Mot hösten har vi lovat att höra av oss för vidare råd av Maria. Hon tycket att Chilli lät väldigt intressant och vem vet kanske tycker hon så mycket om honom så hon kan visa honom vidare efter rådgivningen? Eller kanske hon vill hjälpa oss med hans fortsatta utbildning. I vilket fall är jag jätte tacksam för alla fina råd jag och Henrik fått och får av Maria =-)

VilaPaus ;-)

2 kommentarer: