tisdag 29 maj 2012

Svar på frågor…



Tips på flug skydd??
Skriv svar stort på bloggen tack har själv ingen blogg :)
Kram Mia

Hej Mia.
Jag använder inget solskydd på mina sto och unghästar. Men när Bazze inte står ut med insekterna längre så använder jag SWIFT och flugluva och sprejar honom med Aloe Vera Vet spray. Förr använder jag olika sorter av flugspray men gör inte detta längre pga av gifterna dem medför. Försöker så mycket jag kan hålla mig ifrån SWIFT också men när hästen inte kan slappna av längre så känner jag att det är det enda som hjälper. Jag brukar också ge hästarna vitlök i maten under sommar säsongen men jag vet inte om detta hjälper så mycket mot mygg och knott =-)
Ta hand om dig

Hur ofta smörjer du in dina hästars mular?
vet du när det blir någon annan pj?? var?
Kram Nadja

Hej Nadja.
Jag börjar smörja mularna så fort solen börjar titta fram och smörjer dom då 1 gång om dagen speciellt som solen är som starkast under den första solperioden. Efter någon vecka smörjer jag varannan dag eller efter behov. Min erfarenhet är att när jag använt solfaktor på mina hästar ett tag så sitter solskyddet bättre och behövs därav inte smörjas på varje dag. Men TITTA på din häst och lär dig hur känslig hon/han är och smörj efter dennes behov =-). Vissa är mer känsliga än andra och ju senare på sommarsäsongen vi är desto mindre farlig är solen och man bränner sig inte lika lätt…
Här kan du hitta alla olika P&J i Skåne                                                           
Nästa intressanta P&J är  2 jun Södra Sallerups Rf, Pay and Jump =-)
Ta hand om dig
 
Vf vill du ha fler föl? Hur många har du då?
Anonym

Hej Anonym,
Hade inte marknaden sett ut som den gör hade vi förmodligen haft fler avelssto och satsat mer på uppfödning vilket vi hoppas kommer bli möjligt i framtiden. Att kunna föda upp bra kvalité hästar för dom högre klasserna är vårt mål. Det ska bli fantastiskt roligt att följa våra avkommor på deras resor genom livet med olika duktiga ryttare =-)
Idag har vi vår 2-åring som vi försöker få igenom som godkänd hingst. Han visades redan ifjol med goda resultat och skall visas även i år. Han heter Chg´s Red Hot Chilli
Född 2010-04-29 E. Niveau-Emmerton UE. Wolfgang-Farn. Sedan har vi två åringar: Chg´s Hot Chick Sto Född 2011-05-11 E. Chicago-Cassini II UE. Wolfgang-Farn-Notaris, målet med denna är att hon skall ridas in och visas på tre årstestet sedan ska hon få ett föl och efter det ska hon ut och tävlas i förhoppningsvis många år med goda resultat. När hon är färdig med detta skall hon in i avelsboxen här hos oss! Nr två är: Chg´s Hot Lady
Sto Född 2011-06-06 E. Hip Hop-Feliciano   UE. Montgomery- Martini. Denna är till Salu har dock inte lagt ut henne någonstans än =-).  Sen håller vi tummarna för att det kommer tre avkommor nästa vår det är det vi kämpar mest med just nu =-)
Ta hand om dig.

Red Hot Chilli

CHG´s Hot Chick

CHG´s Hot Lady

Hoppas detta är svar nog på era frågor.

Till AllA Er Andra: Ställ gärna fler frågor =-)

1 kommentar: