onsdag 19 december 2012

Häst skenade ut i Natten...


Igår hände det som Absolut inte får hända. Henrik tappade Bazze vid insläppet och pga av hinderförrådsbygget var säkerhets staketet borttaget vilket Bazze såg direkt och for i väg. Tur i oturen lyckades Henrik hålla kvar i Chilli och få in honom i hans box innan jakten på min stora vän började. Jag själv var precis på väg ut i stallet när Bazze slet sig så jag såg när han for iväg. Snabb som vinden for jag ut på framsidan och sprang ut mot vägen där jag ser Bazze komma som ett skott. Vid detta laget var jag halv hysterisk då jag vet hur fort alla bilar kör på vägen utanför oss... Vi hade en sabla tur för när Bazze når fram till vägen och går omkull pga av att det är glashalt så kom det ingen bil. Bazze for upp och for förbi mig när jag nådde fram till vägen, i full galopp. Gissa om jag skrek vilket jag snabbt kom på att det kanske inte var det smartaste för när jag vråla på honom sprang han ännu fortare. Henrik var vid detta laget ute på vägen och kunde stanna alla bilar som kom medan jag sprang i mörkret och försökte, viskande & lugnande få Bazze till mig. Det tog sin lilla stund då han inte kunde se mig men när jag backade ut mot gatulampan kom han smygande mot mig till slut och jag kunde fånga honom. Vid detta laget var jag så rädd så jag skakade som ett löv i hela kroppen. Jag pussade min fina vän på mulen och började nästan tjuta. Vad Bazze än hade försökt gjort efter att jag fick fatt på honom i grimman så kan jag lova Er alla att jag hade Aldrig släppt honom, inte ens om han rusat iväg med mig hängandes på honom! Henrik kom och tog Bazze  och gick in på gårdsplan som är 10 gånger halare än vägen, Bazze blev som bambo på hal is, jag vart förbannad och kunde inte förstå varför han gick in där med Bazze när kan kunde ta samma väg in som Bazze smet ut på, bakvägen där det inte finns någon is men det var redan för sent för nu stod dom där vid Bentleys hundbur medan Madde kom med ett grimskaft. Precis när hon skulle räcka över det fick hundfan ett spel och började skälla och hoppa på gallret varav Bazze får frispel och springer över mig "krossar" min stortå och jag får ännu ett utbrott på stackars Henrik som gör allt i sin makt för att inte tappa Bazze. Han lyckas hålla kvar i honom och få på han grimskaftet sedan var det march in i spolspiltan och plåstar om min fina älskade kille fortfarande helt skakis stod jag där och jämrade mig som ett litet barn när jag såg hur hans sår såg ut och måste svida och göra ont... Såret tvättades och lades om, hela hästen gicks igenom och tack vare hans tjocka vinter täcke så klarade han sig utan fler skader.
Behöver jag berätta att vi nu ska sätta upp trästaket överallt så hästarna inte kan få någon chans att komma ut på den förbannade vägen??? Blir vårens projekt kosta vad det kosta vill!!!

När jag kollade Bazze någon timme senare så var han helt ohalt, endast lite svullen vilket inte är konstigt alls och såret såg ut som nya sår brukar... Han överlever och matte kan  känna sig lugn igen!
Älskade hästatroll som han kunde skrämma mig!

Värre gick det med min stackars tå som jag inte vågade kolla på på flera timmar, hahaha
jag är sjukt tramsig när det gäller skador på mig själv och har alltid varit det. Och tro inte att man lyckas få iväg mig till någon läkare, dom är ju ondast i världen, hahaha! Jaja min stackars tå ramlade i allafall inte av även om den är halv krossad. Den läker nog med tiden, det gör ju allt. Ont gör det än men det ska kännas att man lever! Det är väl konstigt att på detta året har jag blivit trampad 4 gånger nu, på samma jävla tå varenda gång. Nästa gång åker den säkert av på riktigt, Usch och Fy!
Ser inte så farligt ut, idag ser den dock värre ut...

När Bazze var omplåstrad gjorde vi i ordning Chill och packade hans grejer, lastade honom och åkte till M&M. Det är dax för min fina bebis att bli en stor kille nu. Chilli var cool lugn och ställde sig och åt sitt hösilage så fort han kom in i sin nya box. Han är så duktig. Är så stolt över honom min älskade prins. Ska bli så roligt att följa honom genom hans liv och äventyr som börjar på riktigt nu. Han är hos världens bästa vänner och världens bästa unghästutbildare så det kan fan inte bli bättre. Tack för ni finns fina Ni! Och Tack för allt ni gör för vår fina Chilli. Ni Är Bäst!!!

Fick inte med oss någon häst hem igår men eventuellt komme M&M med 1-3 hästar i mellan dagarna vi får se =-)

Nu måste jag ta tag i mitt jobb. Ni får ha en mysig lillördag. Ta hand om Er

4 kommentarer:

  1. Blir helt tårögd när jag läser! Kan riktigt känna din panik genom mig när jag tänker mig själv i samma situation... Tacka skyddsänglarna att det ändå gick väl! Angående lilla tån så kan du få titta på min någon dag om du vill att det ska kännas lite bättre ;-) Den blev mosad av Tia för ca 6 år sedan och är ännu och för all framtid mongo! ;P Stor kram till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alla skyddänglar är tackade från hjärtat så även min skyddsänglahäst Hot Shot. Honom har jag mycket att tacka för när vi ses igen... Tittar gärna på din tå, hahaha! ;-)

      Radera
  2. Herregud! Ja, skräcken kan man känna! Men skönt det gick så bra det nu gick! Var rädd om tån...Pajade en st stortå för hundra år sen och den kan jag inte böja...Men ibland lyckas man ju klanta till det o den blir böjd o det knakar o sen lika ont som första gången i några veckor! Men nu har jag fått NOG! Det är f-n inte sant! I fredags begravdes en ledarlegend här, i måndags dog en ung spelare, i natt somnade en vaktmästarna in! Han var svårt sjuk i cancer så någon överraskning var det inte, men inte lättare för det! Känns som julen (eller nått/nån) hånar oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Usch och fy vad hemskt.
      Hoppas du kan få lite julfrid och lugn och ro över julhelgen.

      Radera