onsdag 20 februari 2013

Hingstval 2013

Äntligen har vi fått in vår fina bild på Red Hot Chilli på Hans Blupsida...
Se snyggingen här: http://blup.se/sv-SE/horses/229637-red-hot-chilli-swb

Onsdag idag även kallad för lillördag. Det snöar som tusan... Inget chockerande längre i och för sig men börjar bli lite tröttsamt dock påstår metrologerna att det skall bli + grader i hela Sverige från och med nästa vecka... Vi får väl se?!?

Våra kvällar består mest av att leta, korsa ,diskutera årets hingstval till våra fyra tjejer. Vi har såklart några favoriter dock har en av mina absoluta favoriter till Olympic Lady grusats lite av olika skäl som jag inte vill gå in på här och det gäller såklart Cardento. Har som det ser ut idag två andra kandidater till henne som står på tapeten och desto mer jag tänker på dom desto mer tror jag att dom hade passat henne som handen i handsken. Cardento är vad han är och det kommer man inte ifrån men det finns sjukt mycket jätte fina hingstar som kan förvarva minst lika bra som kungen (Cardento) så vi får se.Vill tillägga att jag har massor med kandidater till vår fina Olympic, tyvärr blir inte hästar 50 år gamla så jag hinner aldrig sätta alla på henne däremot försöker jag nu sätta dom absolut bästa (för oss) topphingstarna på henne då hon nedärver fantastiska föl som kan komma att gå hur långt som helst!Till Montina har vi idag 5 olika kandidater som är intressanta(tur hon är ung och fräch så vi hinner med många föl på henne;-) hihihi lilla loppan) På ZaZa ska vi sätta något färskt i år så vi får henne dräktig och som det ser ut nu har jag en mycket intressant kandidat till henne på färsk och massor på fryst så dom får allt vänta ;-).Linetta är den som vi är mest spända på i år. Hon är ny, aldrig haft föl så vi vet inte hur lätt hon tar sig därav vill vi ge henne den optimala förutsättningen vilket givetvis är att sätta färskt på henne. Vi har många kanditater till henne dock inte så många färskingar. Givetvis kommer inget bestämmas fören vi har varit på alla våra hingtvisningar. Den 16 Mars blir det först Tullstorp och på kvällen Flyinge sen ska vi till Gränsbo och Björkhaga - Hade varit klockrent om dom slog ihop sina visningar, hahaha, önska kan man ju få göra... Den roligaste tiden på året börjar på Lördag. Bruksprov, Hingstvisningar, Fölningar &Semineringar. En uppfödares Lycka och höjdpunkt! Snart är det dax för 3 års tester, fölbedömningar och massa annat spännande. Till hösten skall Chick ridas in och sedan ska hon matchas till tre års testen nästa år. Efter det ska hon bli betäckt och få fin fölis sen börjar hennes riktiga jobb ute på tävlingsbanorna. Chilli ska som ni vet gå Bruksprovet 2014 vilket ska bli sjukt spännande.

Nä nu får jag fortsätta här.... Ni får ha en mysig dag och ta hand om Er

3 kommentarer:

  1. Ni får en lite körig vår nästa år! Hingstvisning, 3 årstest och förhoppningsvis 4 fölisar! Skulle bli alldeles snurrig i huvudet av alla helt fantastiska hingstar! Fick väl bli lottdragning! I dag har jag sagt upp mej från en tjänst jag haft i 19 år!!! Försöker peppa mej att det ska bli såååå kul att börja på nått nytt! Med lite blandat resultat! Är lite skräckblandad förtjusning över det! (jo, har fått nytt jobb så arbetslös blir jag inte)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. å Det är bara jätte roligt när det händer massor ;-)
    Grattis till nya jobbet. Det är aldrig fel att byta jobb ibland! Lycka till med det =-)

    SvaraRadera