torsdag 11 april 2013

4 små söta Bebisar

Hej Kära Läsare. Jag har tyvärr inte bloggat på ett par dagar, detta pga att jag vart sjuk och legat med feber och halsont. Idag känner jag mig dock piggare och febern har gett med sig vilket är jätte skönt men givetvis vaknade älskade Mio med  feber så idag är han hemma från dagis. Hans feber är dock borta igen  och han är lika pigg och glad som vanlig med en jädra energi så det är nog ingen större fara med min fina kille ;-)

Så som ni förstår har det inte hänt speciellt mycket denna veckan mer än att jag mot alla odds begav mig till Björkhagas Hingstvisning i Tisdags kväll som jag sett fram emot så mycket. Det var trevligt men fasligt kallt. Många fina Hingstar måste jag erkänna. Mina favoriter är såklart "Dalle"(Dalwhinnie) som vi väntar föl efter i år samt  så imponerade Bellagio 1195 stort på mig. Mycket snygg häst som rörde sig fantastiskt. Bland hopphingstarna så har jag mina favoriter sedan tidigare och jag blev inte mindre "tänd" på dom nu efter att jag sett dom live... Dessa två är Tornesch & Baltimore. Vilka snygga hingstar och vilken potential dom båda besitter. Kommer garanterat ta användning av dessa två hingstar i framtiden!Två fina killar till som imponerade på mig var Turmalin & givetvis Olof Smiths fina Centaurus. Även dessa två kan kommas att användas i framtiden.

Idag har vår familj utökats med 4 små individer. Jamsan blev oplanerat dräktig trotts att hon får p-piller så för en dryg månad sedan när jag tyckte mig ana att min lilla goding antagligen vart dräktig så slutade vi ge henne hennes p-piller i hopp om att kunna rädda någon av ungarna. Jamsan fick 7 ungar varav 4 klarade sig. Två var tyvärr dödfödda och den tredje levde men på den hängde alla inälvor utanför kroppen så den tog vi bort direkt. Allt gick väldigt bra trotts att det var första gången Jamsan fick ungar. Hon blev riktigt livrädd när den första kom så jag kan säga att jag är jätte glad över att jag är hemma så jag kunde skaka liv i den och få Jamsan att förstå att det var hennes unge och inte någon form av alien. Dom andra födslarna gick bra så då övervakade vi bara och hjälpte henne med att torka lite och lägga bebis till spenen. Nu ligger en trött men mycket nöjd Jamsan med sina fyra ungar diandes och njuter som aldrig för. Hon älskar redan sina ungar och myser jätte mycket med dom. Så härligt att se =-)

Om två veckor är det äntligen dax för fölisarna att komma. Hoppas vädret hinner vända innan dom anländer bara. Hade varit så skönt om vi fick lite vår nu.

Nu ska vi bädda om till Jamsan och hennes ungar sedan blir det lite underhålls bak med Mio.
Ni får ha en mysig dag & Ta hand om Er!


2 kommentarer:

  1. Krya på dej! Å grattis till nykomlingarna! Ska bli kul o höra vilka fler herrar du valt! En fundran...tycker jag är in o läser tittsomtätt...Har du skrivit vad Linetta har för stam?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha nä det har jag nog inte va? Får göra ett inlägg om henne snarast. Lovar! Tack för påminnelsen, har vart så mycket här nu med hingstval och grejer ;-)

      Radera