torsdag 25 april 2013

Äntligen Torsdag - Snart Helg ;-)

Nu händer det grejer igår när jag kom hem hade hade brevet från Jordbruksverket anlänt med possetiva besked. I år kommer vi seminera våra sto hemma! Är så himla glad!!! TjooHooo!
I Måndags var jag inne på Flädie Lantmanna Affär (Är nog deras bästa hästartikel kund ;-) hahaha) och lämnade ett täcke och två schabrak för brodering. Sa till dom att det inte var någon brådska med att få grejerna utan att dom kunde fixa det i lugn och ro. Igår när jag var inom där igen för att kolla på några grimmor dom hade fått in så var banne mig allt färdig broderat och det var så JÄVLA SNYGGT! Chilli kommer bli så snygg i sina nybroderade grejer =-)
Imorgon kommer hovis och skor Bazze & Buz och kollar över Linettas fötter. Stona på lösdriften kommer vi ta efter att Olympic och Montie har fölat då det verkligen närmar sig nu. Ljuverna växer som vattenballonger så i början på nästa vecka(precis som det är beräknat) kommer dom små att anlända. Tror att Olympic kommer någon dag innan Montie då hennes ljuver växt någon dag längre och är större men det gör absolut ingenting. På Lördag skall vi sätta ihop Linetta och Gilda i en av gräshagarna och flytta över ZaZa & Chick & Lady till gräshagen brevid. Planen är att om en eller två veckor slår vi sedan samman alla sto som inte har några föl i den största sommarhagen och så får Mammorna och fölisarna gå i en hage till fölen är så pass stora att dom kan leka och busa med dom andra stona. Nästa Tordag kommer Hanna och skall sko om Chilli inför hans stundande tre års test som han ska gå i Flyinge den 10 Maj.
Ikväll ska mannen och Mio harva den sista hagen. Skall regna lite ikväll och en heldel imorgon så vi måste fixa det innan detta regn kommer så gödningen kan komma ner till gräsrötterna ordentligt samt att den skit som ligger kvar smulas sönder och regnar bort. Harva bort skitar gör vi en gång på våren och en gång mitt i sommaren samt innan hagarna stängs av inför vinterna.
Nu ska jag återgå till mina arbetsuppgifter. Ni får ha en bra dag & Ta hand om Er!
Stämmer väldigt bra =-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar