torsdag 23 maj 2013

Ord Som Värmer & Gör oss uppfödare stolta =-)

Springbank, Västra Hoby & Red Hot Chilli vann årets 3-års testet på Flyinge 2013 =-). Varav denna härliga kommentar skrevs på FB av Karl-Henrik Heimdahl:
Igång som domare på treårstest igen, efter att inte ha kunnat döma sedan 2009 pga mitt jobb på Flyinge AB. Fantastiskt roligt att torsdag/fredag få äran att döma två så fina hingstar som årets bästa dressyr och årets bästa hopphäst visade på Varmblodsklubben Malmöhus treårstest på Flyinge. Två hästar av yppersta internationella kvalitet både i typ och i sportegenskaper, båda avlade, födda och uppväxta hos duktiga svenska uppfödare. Svenska uppfödare kan!!! Grattis till alla inblandade parter och lycka till med dessa fina hästar framöver, och lycka till alla ni andra duktiga uppfödare av svenska hästar där ute i landet!! Var stolt över alla fina hästar som ni producerar!!
Detta är ord som värmer & gör en extra stolt över vår/a avkomma/or och allt jobb som ligger bakom. Detta är också ord som får oss (på Champagnegården) att satsa ännu mer på avel, då vi verkligen tror på att Svensk födda  hästar kan gå hela vägen och sätta avstamp ute i värden, med besked. Kvalité Kostar men i slutändan är det värt varenda krona. Jag/vi hoppas och tror att hästförsäljningen är på väg att vända och att folk börjar förstår hur viktigt det är att veta en häst hela bakgrund och utbildning. Vi avlar på bra sto/hingstar, linjer och stammar. Vi kämpar lika mycket som övriga europa på att  få fram den absolut bästa hållbara hästen som har det där lilla extra.Svenska uppfödare KAN. Jag vet hur mycket våra svenska uppfödare kämpar för svensk avel, tyvärr är det många som blir tvingade att lägger ner sitt livsverk, vilket jag tycker är så tragiskt och detta endast för att "folk" inte förstår hur bra svensk avel är, eller än värre inte förstår hur viktig den är! Idag kan man inte skylla på att svenska hästar är för dyra, för idag skänker folk bort sina hästar  för inga pengar alls,vilket jag tycker är väldigt dumt för det drar ner priset på alla hästar för oss alla, uppfödare som privata säljaren. Hästar kostar och ska så göra. Mitt motto -Har du inte råd att betala för hästen - Hur ska du då kunna hålla hästen, utbilda den,lägga pengar på träning,tävling & utrystning mm? Kanske inte det största problemet idag, problemet är som sagt att folk skänker bort sina hästar för inga pengar alls, då vill såklart inte köparen betala för dom heller. Och jo jag förstår att det finns dom som måste bli av med sina hästar för att kunna avla vidare Men även här finns det andra lösningar. Har du inte plats för fler hästar så kan man faktiskt välja att inte avla ett år eller två och istället lägga pengarna på utbildning på dom hästar man har vilket genererar i att det blir mycket lättare att sälja sin avkomma och då förhoppningsvis till ett bättre pris. Det många köpare vill ha är den bästa hästen för inga pengar alls det dom missar eller glömmer är allt uppfödaren lägger ut i pengar, tid, energi mm mm listan kan göras lång! Som sagt Kvalité Kostar. Mina hästar är inte gratis, dom kostar vilket i sin tur ger mig en liten garanti på att det är bra satsande människor som köper mina avkommor. Folk som lika väl som jag vill att dom ska få utföra det jobb dom är ämnade för och få komma ut och visa sig på tester och tävlingar. Visst allt kan givetvis hända och det kommer väl en dag när även jag får tillbaka en såld häst. Hur som så vill jag tillägga att vi  inte får sluta tro. Vi har en fantastik avel i Sverige. Det är bara att kämpa vidare, en dag släpper det, en dag, förhoppningsvis inte allt för långt bort, får vi medvind  ;-)Jag tror på Svensk Avel och jag tror på Svenska Uppfödare!
Springbank VH Dressyr 54 P

Red Hot Chilli Hopp 53,5 P

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild! Han är verkligen ursnygg er Chilli:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jessica Håkansson26 maj 2013 kl. 21:11

      Tusen Tack Anna =-)

      Radera