måndag 1 juli 2013

Märkligt Semin År

Jag vet inte vad det är med årets semin. Stona kom i brunst bra mycket senare än vanligt, vilket jag kan förstå pga av den långa kalla vintern, brunsterna är Inte som dom ska, det släpps ägg lite hur som helst, vissa får inga ordentliga ägg, många sto som inte tar sig och dom som gör det resorberar. Inte ens hingstarna är på topp i år, många har inte så bra "säd" som dom brukar, vid tappning händer det att dom inte är villiga att släppa, detta är bara en bråkdel av all fakta jag faller över i årets semin...  Jag är Väldigt bortskämd med att mina "grundsto" alltså dom två sto jag haft från början alltid tar sig på första försök, hur dåliga premisser dom än utsätts för MEN icke i år. Montina tog sig inte på färsk semin med Snap Shot vilket gjorde att jag bytade hingst till henne, vilket jag själv tror är ett  bättre val. Idag fick jag nästa bakslag... Min älskade Olympic Lady som ALLTID tar sig på alla första försök var inte heller hon dräktig med sin utvalad hingst Kannan. Visst så kan det givetvis gå och det gör det också för eller senare men denna gången var jag så säker på att hon tagit sig så vi har kollat henne 2 gånger extra. Och som grädde på moset hade hon såklart släppt det ägg som fanns på 18-19 dygnet???!!! Men hur kan det bara bli så? Hon brukar alltid följa sin cykel och släppa på 21 dygnet. Nädå Inte i år! Vår plan var ju perfekt efter Fredagens koll, vi kollar henne på Måndag igen och hittar vi ingen fosterblåsa då så kör vi henne till Björkhaga samma dag och seminerar henne på Tisdagen då hennes 21 dygn var komna... Tjolahopp det gick ju strålande! Jaja, det är levande djur vi "leker" med vilket också betyder att vad som helst kan hända,inget konstigt med det egentligen MEN JÄVLIGT DRYGT då tiden bara springer iväg och innan vi hinner blinka är även denna sommaren och semintiden  förbi.Nu har vi gjort upp en ny plan för vår Prinsessa och det är att kolla och spruta igång henne på Fredag och köra henne till Carina på Måndag. Sen är det bara till att hålla tummarna att det går vägen på försök nr 2 (Hoppas Hoppas) Onsdagen den 10/7 ska vi kolla Revvo på hennes 18 dygns koll. Montina skall kollas den 12/7 på hennes 16de dygn. ZaZa hoppas vi fortfarande att vi skall kunna seminer & behandla  under  kommande vecka. Spänningen är fortfarande på TOPP! Kommer vi få alla våra 6 sto dräktiga i år? Det är det vi satsar på för fulla muggar och skam den som ger sig ;-)

Ha en bra kväll och ta hand om Er

2 kommentarer:

  1. Är det fler som haft samma problem? Era ston är "bortskämda" med varma vintrar!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså dessa problem jag tagit upp ovan är tagna från olika ställen. Allt är inte härifrån ;-) Men många har lika problem i år! Nja vintern som var kan jag lova dig var kall, väldigt kall för att vara här ;-)








      9

      Radera