fredag 13 september 2013

SadelTräning

Igår var det då äntligen tid att ta in Chick,Lady och B2 för att börja jobba dom. Allt gick så himla bra. Att ta dom från deras flock, leda in dom i sina nya boxar, borsta, kratsa hovar(fram på Chick som slog direkt jag tog hennes bakben, enda negativa med min Isprinsessa, hon hatar när man rör hennes bakben), lägga sadel på dom vilket visade sig att ingen av dom reagerade över detta alls -Duktiga! Första natten på box gick också jätte bra. Ja överlag har dom alla tre skött sig utomordentligt. Är jätte stolt över dom alla tre! Idag ska dom få smaka på sina bett och fungerar det bra så ska dom linas en lite stund var imorgon. Jag skyndar långsamt bara för att Chick och B2 kommer åka till M&M inom en snar framtid och då vill jag att dom lärt sig alla förberedelser inför inridningen. Och så länge allt går bra så finns det ingen anledning till att "mesa" ;-) . Söndag får bli vilodag så dom får tänka igenom vad dom råkat ut för dessa intensiva dagar. Sen kör vi på varannan dag med olika aktiviter fram tills dom åker =-)
Chick

Ladybug

B2
Igår sattes även Bazze igång igen efter en lång och ofrivillig vila. Linade honom en stund och han blev så himla glad så han skenade mest runt, hahaha, stolle! Idag ska jag rida ett lätt pass på ridbanan och imorgon blir det en tur ut i det fria. Söndag blir även för min stora vän en vilo dag. Bazze står även han inne på nätterna nu och håller ordning och reda på unghästarna. Duktiga Bazze skötter även det jobbet galant!
Lyckliga Bazze
 Mio fick till sin lycka rida på Buz med Madde på ridbanan igår. Tyvärr missade jag att fota så det fick jag göra när Buz blev fixad efter passet. Vilken Underbar häst han är vår BuzeMan. Så otroligt snäll och står stadigt på alla fötterna när Mio är i närheten.


Igår började vi tillskotts fodra Linetta, ZaZa och Gilda i deras sommarhage. Dom har faktiskt mycket gräs kvar, speciellt nu när 2 hästar försvinner men jag tycker ändå att dom kan få gott ensilage att mysa på nu när nätterna börjar bli kallare. Så fort vindskyddet är färdigbyggt , ska ju förstora det så alla 6 tjejerna får ordentligt med plats, så skall dom få komma över i det nybyggda vinskyddet som fölen ska ha efter avvänjningen från sin mammor, då skall sammanslagningen av stona också ske. Så fram tills fölen skall avvänjas så kommer dessa tre få gå i en egen lösdrifthage så vi inte riskerar att något föl kommer till skada här i höst. Nu kan tro att dom matglada tjejerna blev glada över sitt hösilage. Dom hann inte ens börja bråka om vilken hög dom skulle ha =-)
Linetta

ZaZa

Gilda
Nä nu ska jag ut och rida på min prins. Ni får ha en bra dag och ta hand om Er. Trevlig Helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar